Baru. Powered by Blogger.

Contoh RPP Bahasa Inggris

Contoh RPP Bahasa Inggris (Rencana Pelaksanaan Pembelajaran)


KURIKULUM TINGKAT SATUAN PENDIDIKAN (KTSP)

PERANGKAT PEMBELAJARAN
RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
(RPP)
Mata Pelajaran             : Bahasa Inggris
Satuan Pendidikan       :  ……………………
Kelas/Semester         :  XI / 1
Nama Guru                  : ...............................
NIP/NIK/NIM              : .......................
Sekolah                          : ………………………
RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
( RPP)
Sekolah / Madrasah                : SMA  ………………………
Mata Pelajaran                       :     Bahasa Inggris
Kelas/Semester                      : XI (Sebelas) / 1
Alokasi Waktu                        : 1 x 45 menit
Jenis teks                               : Report Text
Skill                                        : Writing (Menulis)
Standar Kompetensi:
1. Mengungkapkan makna dalam teks fungsional pendek dan esei  berbentukreport dalam
konteks kehidupan sehari-hari
Kompetensi Dasar
1.1. Mengungkapkan makna dan langkah retorika dalam esei dengan menggunakan ragam bahasa tulis  secara akurat, lancar dan berterima dalam teks berbentukreport.
Indikator
· Siswa dapat mengidentifikasi struktur dan kebahasan teks report .
· Siswa dapat menggunakan kalimat simple present dalam membuat sebuah deskripsi.
· Siswa dapat menghasilkan teks berbentuk report
A. Tujuan Pembelajaran
Pada akhir pembelajaran siswa dapat :
1. Menggunakan kalimat simple present dalam membuat sebuah deskripsi.
2. Menghasilkan teks berbentuk report.
3. Menggunakan ungkapan tentang ´report text’ dalam kehidupan sehari-hari.
B. Materi Pembelajaran
REPORT TEXT
Social Function/Purpose
Describe the way thins are. The things must be representative of their class.
Generic Structure
- General classification
Tells what the phenomenon under discussion is
- Description
Tells what the phenomenon  under discussion is like in term of
parts, qualities, habits or behaviors, uses/function)
Language Features
- the use of general nouns
- the use of present tense
- the use of relating verbs
- the use of behavioral verbs
- the use of technical terms
Contoh  :
Report Text
Text Organization
General Classification
Pandas are extremely rare,bearlike animals that inhabit the snowy regions of central China.
Language Features.
1. Technical term
ü bear like animals
Description
ü Parts
ü Qualities
ü Habit/behaviours
There are two kinds of pandas – the giant panda and the red panda, also called the lesser panda. The giant panda, with its distinctive black and white markings, is the more familiar of the two. Giant pandas and red pandas belong totheir own separate animal family, the Ailuropodidea. Their closest living relativites are the bears.
Most Giant pandas start life at the surprisingly small weight of 4 ounces (104 grams), about the size of a stick of butter. This tiny infant grows into an adult weighing between 180 and 270 pounds (80 and 120 kilograms). Adult giant pandas have coarse black and white fur, small black ears, and large black eye patches that give them their unique appeal.
Description.
1. “Timeless” present tense
ü belong to
2. Relational(linking verbs)
ü are
3. General Participants
ü bears
4. Quantifiers
ü most
1. Action verb
ü start
GRAMMATICAL FEATURES In REPORT TEXT
1. Simple Present Tense
Read the explanation below. Discuss with your friends or teacher if you don’t understand.
Report  text in general uses Simple Present Tense as its main tense. Here is the summary.
A. General pattern
Pattern
Time reference
a. Verb pattern
(+) S + V1(-s/-es)
(-)  S + do/does not  V1
(?) Do/does + S + V
B. To be pattern
(+) S + is/am/are + adjective/adverb/nouns
(-)  S+ is/am/are not + adjective/adverb/nouns
(?) Is/Am/Are S + adjective/adverb/nouns
Every….
Always                   never
Often                      occasionally
Sometimes             seldom
Rarely
Ever
B. Function
1. Expressing habitual actions or customs
2. Expressing general truth
C. Examples
1. The desert is hot and dry.
2. Camels live in the desert.
3. Date tree grows well in the desert
4. We aren’t Arabian but Indonesian.
5. They don’t go to Mecca every year
6. Are you hungry?
7. Does Shinta walk to school everyday ?

D. Special Note
If the subject is third singular person (e.g) he, she, it John, Smith, Karen, the earth), we must
add a final –s pr –es to the verb.
1. Add –es if the verb ends in ss, sh, ch, x or z
cross    – crosses
crush    - crushes
catch    - catches
mix    - mixes
buzz  -  buzzes
2. If the verb ends in –y preceded by a consonant , change the –y into I and add -es
cry        - cries
fry        - fries
C. Metode Pembelajaran / Teknik         :
þ three-phase technique

D. Langkah-langkah Kegiatan

1. Kegiatan Pendahuluan
· Guru memberikan salam
· Guru mengajak berdoa terlebih dahulu sebelum belajar.
· Guru mengecek kehadiran siswa.
· Guru memberi apersepsi/ motivasi/ menyampaikan tujuan pembelajaran berdasarkan
situasi di kelas

2. Kegiatan Inti
1.  Presentation
· Guru menanyakan “report text” kepada siswanya.
· Guru membagikan materi pelajaran.
2.  Practice
· Guru menyuruh beberapa siswa untuk membaca materi ‘report text’ yang telah diberikan dan siswa lain mendengarkan.
· Guru dan siswa bertanya jawab terkait materi.

2. Production
· Guru menjelaskan “how to write” teks report.
· Guru menyuruh siswa untuk membuat contoh teks report.
Make your own report.
Example :
Piranha fish are the fiercest animals in the world. They live in the fresh water rivers of South America, from Venezuela to Northern Argentina. These fish hunt in groups, called schools. They usually eat other fish smaller than themselves. Sometimes Piranhas will attack and eat each other. ……(Continue by yourself)
· Guru menyuruh siswa untuk mengumpulkan tugas tersebut.

3. Kegiatan Penutup
1. Guru menanyakan kesulitan siswa atas materi yang telah dibahas.
2. Guru dan siswa membuat kesimpulan atas materi yang telah dibahas.
3. Guru menutup pelajaran dengan berdoa.
E. Sumber Belajar
1. Buku/materi yang relevan.
2. Internet
F. Media Pembelajaran:
1. Papan Tulis
2. Kertas Manila/HVS/Sejenisnya
G. Penilaian
a.    Teknik                       :  Tes Tertulis
b. Bentuk : esei
c. Instrumen Penilaian :
Make your own report ..!
H. Pedoman penilaian:

NO
ASPEK
NILAI
1.
Tata bahasa benar, kosakata benar, ejaan benar, tanda baca tepat.
20
2.
Tata bahasa benar, kosakata benar, ejaan benar, tanda baca kurang tepat tetapi tidak mempengaruhi makna.
15
3.
Tata bahasa benar, kosakata benar, ejaan benar, tanda baca kurang tepat dan mempengaruhi makna.
10
4.
Tata bahasa benar, kosakata benar, ejaan benar, tanda baca tidak  tepat dan sulit dimengerti.
5
5.
Tata bahasa benar, kosakata benar, ejaan benar, tanda baca tidak  tepat dan tulisan tidak berkembang.
0

Skor     = 20
Nilai      = Skor perolehan / skor x 100
Purwokerto, 25  Juni 2014
Mengetahui
Kepala Sekolah Guru Mata pelajaran
……………………………………… ,
NIP. ...................................... NIM. ....................................


Ditulis Oleh : Unknown Hari: 11/25/2014 Kategori:

0 komentar:

 
Powered By Blogger

Total Pageviews